Heilige koe

H

Een auto is voor mij altijd vooral een vervoermiddel geweest. Mooi of superluxe hoefde hij voor mij niet te zijn. Toch kon ik de verleiding niet weerstaan om 16 jaar geleden voor een vrijwel nieuwe auto te gaan.

Een niet al te duur tweedehandsje vond ik jarenlang prima. Tot ik wist dat ik vader zou worden. Toen kreeg ik de behoefte om een wat ruimere familieauto aan te schaffen. Zo gezegd zo gedaan. Het werd een Skoda Fabia die amper 1300 kilometer had gereden. De proefritauto zelfs. Teruggekomen van de proefrit vroeg ik wat deze auto moest kosten. Eerst werd er gezegd dat de auto nog te kort als proefritauto in gebruik was om alweer te kunnen doorverkopen. Toch trok de verkoper zich even terug en ging rekenen. Om met een zeer schappelijk bod terug te komen. Zeker rekening houdend met het riante bedrag aan inruilwaarde dat we voor onze Peugeot 205 kregen.

Al met al rijd ik al langer in deze auto dan ik zelf voor mogelijk had gehouden. Reguliere kleine en grote onderhoudsbeurten hebben wellicht het verschil gemaakt. Schade reed ik nooit. Tot een tegemoetkomende BMW op een landweggetje in Beieren de bocht wel heel erg krap nam. Mijn linkervoorkant boorde zich in zijn voorste portier aan de bestuurderskant. Gelukkig is een goede vriend heel erg handig als het op auto’s aankomt. Online kocht ik bij een sloper de gehele voorkant van een sloopauto. Om die er vervolgens door deze vriend op te laten monteren. Sindsdien rijd ik rond met een unieke auto. Rondom in de originele bordeauxrode kleur, met als afwijkend accent een volledig grijze voorkant.

Die goede vriend heeft op een gegeven moment de onderhoudsbeurten overgenomen. Rijden doet de auto nog steeds meer dan prima. Het slijten gaat natuurlijk onverminderd door. Bij de laatste onderhoudsbeurt van dit weekend kwam de goede vriend een paar kleine mankementen tegen. Mankementen die een goedgekeurde APK niet in de weg zouden staan, maar die bij een auto met een dagwaarde van 500 euro wel steeds minder de moeite van het repareren waard zijn. Wat is nu wijsheid?

Autorijden doe ik tegenwoordig minimaal. Eigenlijk alleen een paar keer per jaar naar familie in het Westen of Limburg. Woon-werkverkeer heb ik niet. Boodschappen doen we het leeuwendeel van de tijd lopend of met de fiets. De supermarkt is immers een luttele vierhonderd meter verderop. Is een deelauto dan misschien het overwegen waard? Dat zou betekenen dat we een auto echt moeten reserveren. Afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van de deelauto’s in Zwolle. Je voorkomt er de aanzienlijke vaste kosten mee, maar boet aan vrijheid in.

Een nieuwe auto zou ik niet zo snel meer kopen. Dat is toch wel een hele grote investering. Private lease heb ik nog even overwogen, maar jeetje wat is ook dat gruwelijk duur. Honderden euro’s per maand kwijt zijn aan een auto die de meeste tijd geparkeerd staat is wel heel erg zonde van het geld. Nee, dan liever een goede tweedehandse. Eentje die gewoon wat jonger is dan de huidige en weer wat minder kilometers heeft gereden. Hoewel mijn ouwe, trouwe heilige koe waarschijnlijk nog wel even meegaat me de komende tijd toch maar eens oriënteren op wat de markt te bieden heeft. Veel eisen heb ik niet. Al zal het wel heel erg wennen zijn om zonder cruise control te zullen moeten. Aan die functionele gadget ben ik wel heel erg gewend geraakt.

Kalender

mei 2021
M D W D V Z Z
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Berichten